حضور مرسی در اجلاس «نم» ضربه‌ای سنگین بر پیکر اسرائیل است
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت

واقعیت‌ها و گفته های انعکاس یافته مقامات سیاسی، امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی در رسانه ها حاکی از این است که با توجه به حوادث دنباله دار آینده، سه محور ذیل ذهن فرماندهان دشمن را به خود مشغول ساخته است.

مرسی در پی حذف تدریجی معاهده کمپ دیوید است

نخست اینکه اسرائیلی ها معتقدند رهبران جدید مصر، آن بخش از قرار داد کمپ دیوید که مربوط به مسائل نظامی ا‌ست را نادیده گرفته اند و با ادعای مبارزه با گروه های تروریست، بیش از حد انتظار نیرو و سلاح وارد صحرای سینا نموده اند. حال اگر فرماندهان رژیم صهیونیستی در پی توجه به حوادث سالهای قبل که در یکی از آنها، سال گذشته هشت نظامی این رژیم کشته شدند، با این هدف رهبران مصر موافقت کنند، دوباره این نگرانی وجود دارد که مصری ها خواهان استقرار این تجهیزات به خصوص توپ "ام 60" و بالگردهای آپاچی و نیز سیستم های موشکی و هواپیماهای جنگی در صحرای مذکور باشند. رژیم صهیونیستی معتقد است ورود این تجهیزات در راستای انجام عملیات نظامی مصر در منطقه سینا صورت نگرفته و با هدف ایجاد تغییرات اساسی در متن قرارداد به منظور حصول تغییرات بزرگتر انجام شده است. این در حالی است که فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی بر این باورند که محمد مرسی و اعضای حزب وی در ظاهر به قرارداد پایبند هستند، ولی قصد دارند به تدریج آن را کنار بگذارند.

از همین رو رژیم صهیونیستی عقلانیت را در این می بیند که در برخورد با دولت جدید مصر عجله نکند. چرا که برخی از اسرائیلی‌ها معتقدند برخورد یا فاصله گرفتن از مصر نهایتاً صورت خواهد گرفت، لیکن در حال حاضر مهم آن است که به منظور جلوگیری از بدتر شدن روابط، از درگیریهای بی نتیجه پرهیز شود. زیرا با گذر زمان و عدم نقض این قرارداد، رژیم صهیونیستی می تواند جبهه مرسی را در آینده ضعیف نماید. به دلیل توجه به چنین رویکردی است که فرماندهان دشمن در برابر آنچه از آن به نافرمانی مصر یاد می‌کنند، سکوت کرده اند و آمریکا را میانجی قرار داده اند تا نگرانی خود را به مصر گوشزد کرده و از این کشور بخواهند ضمن پایبندی به مفاد قرار داد، نیروها و تجهیزات خود را از صحرای سینا بیرون برده یا از میزان آن بکاهند. آنها همچنین از آمریکا می خواهند مراتب خشم خود را از ورود این نیروها به صحرای سینا که با نقض قرارداد و بدون اجازه رسمی آنها صورت گرفته به اطلاع دولت مصر ابلاغ نماید.

در چنین شرایطی یاسر علی، سخنگوی رسمی دولت مصر با بیان اینکه «امنیت صحرای سینا در اولویت برنامه‌های دولت این کشور بوده و به هیچ وجه خدشه پذیر نخواهد بود»، گفته های روزنامه معاریو مبنی بر اینکه نتانیاهو در روزهای اخیر از طریق کاخ سفید پیام شدیداللحنی درباره لزوم خروج تانک ها از صحرای سینا به قاهره فرستاده، را تکذیب نمود و بیان داشت دولت و وزارت خارجه مصر چنین پیامی را دریافت نکرده است.

نبرد رسانه ای پنهان بین رژیم صهیونیستی و مصر

می توان گفت بحران کنونی، حاکی از نوعی نبرد رسانه‌ای پنهان است. بر این اساس مصری ها معتقدند تلاش مطبوعات رژیم صهیونیستی برای نشان دادن عناد و سرپیچی مصر از مفاد قرارداد، نوعی نبرد رسانه ای برای منزوی کردن مرسی است. در مقابل تحلیل رسانه های رژیم صهیونیستی حاکی از این است که فعالیت های رسانه ای دولت جدید مصر در راستای اطلاع از واکنش طرف اسرائیلی در خصوص ورود تانک‌ها و هواپیماهای جنگی به صحرای سینا با وجود عدم نیاز این کشور به مبارزه با تروریسم و با هدف عادی کردن این شرایط برای این رژیم صورت می گیرد.

صرف نظر از بعد رسانه ای این قضیه، باید گفت روزنامه معاریو واقعیت های دیگری را آشکار ساخته است و آن اینکه: با از بین رفتن ارتباط تنگاتنگ بین دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و مصر و نیز ارتش این دو کشور در حال حاضر ضرورت دارد آمریکا در مصر دخالت کند. این امر نیز به مانند بحران صحرای سینا بر نگرانی اسرائیلی‌ها افزوده است. مرسی با وارد کردن نیروهای نظامی در این منطقه، تغییراتی اساسی را در ساختار نظامی و امنیتی مصر به وجود آورد و در گرفتاری های بزرگ را به روی تل‌آویو گشود. این اقدام در شرایطی صورت گرفت که دستگاه نظامی و اطلاعاتی مصر و رژیم صهیونیستی طی سالهای گذشته ارتباط بسیار مستحکمی با یکدیگر داشتند. طبعاً اردوگاه دشمن باید پیامدهای منفی اقدامات مرسی بر روابط و تعامل خود با مصر را مورد بررسی قرار دهد.

نگرانی صهیونیست ها از سیاست های ژنرال های جدید مصر

روزنامه معاریو عزل و نصب های رئیس جمهور مصر را به مصلحت این رژیم نمی داند. چرا که روشن شده است که گذشته وزیر دفاع جدید، عبد الفتاح سیسی و صبحی صدقی رئیس ستاد مشترک ارتش حاکی از آن است که این دو از طرفداران رژیم صهیونیستی نبوده و از ژنرال هایی نبوده اند که اسرائیل را هم‌پیمان اصلی خود دانسته و حتی در دوران حسنی مبارک به مانند دیگر همتایان مصری خود روابط حسنه ای با آن نداشته اند. روزنامه هآرتص هم با گنجاندن رساله فارغ التحصیلی صدقی آورده است که وی ده سال پیش با به پایان رساندن دوره فوق لیسانس رشته علوم استراتژیک در یکی از دانشکده های نظامی ایالات متحده اعلام کرد که: ارتش آمریکا باید از خاورمیانه خارج شود و از انجام سیاست های یک‌جانبه در حمایت از امنیت رژیم صهیونیستی خودداری نماید.

افزون بر آنچه گفته شد فرماندهان دشمن تقریباً به این باور رسیده اند که وزیر دفاع جدید و نیز رئیس ستاد مشترک ارتش مدیون توجه مرسی به خود هستند. به این معنا که این دو شخص و دیگر افرادی که بعد از انقلاب در مناصب نظامی و امنیتی ابقا شده اند بر اساس خواست رئیس جمهور خود با رژیم صهیونیستی تعامل خواهند کرد. شخصی که حزب وی با گذشت 84 سال از تأسیس، هنوز نام اسرائیل را به کار نبرده است. اطرافیان مرسی در این راستا به گفته های محمد جاد الله، مشاور حقوقی رئیس جمهور استناد می کنند که گفته است: اسرائیل، رژیم بوده و دولت نیست. با اندک تأملی در چگونگی رفتار فرماندهان نظامی و امنیتی جدید مصر در صحرای سینا می‌توان اطلاع بیشتری از رویکردهای آنها به دست آورد. این افراد، مسئولانی هستند که بسته به موقعیت های متفاوت دارای مواضع مختلفی می باشند. این امر بیش هر چیز دیگری برای اسرائیلی‌ها مهم است. بنابر این منطقی است که یک رویکرد نظامی و اطلاعاتی جدید بر اساس تجربه کنونی تبیین و در عرصه سیاسی دولت مصر و همکارانش پیاده شود. روشن است که این امر در صحنه روابط ایران و مصر تبلور یافته و خوشایند رهبران دشمن نخواهد بود.

چشم انداز روابط آینده ایران و مصر در پرتو حضور مرسی در ایران

محور سوم که زنگ خطر را برای رژیم صهیونیستی به صدا در آورده است، تصویر استقبال گرم و صمیمی روسای جمهور مصر و ایران در حاشیه نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی در مکه مکرمه، قبل از انتشار خبر حضور مرسی در نشست گروه نم در تهران است. وی با دریافت نامه دعوت رسمی ایران که توسط یکی از مقامات بلندپایه این کشور تقدیم وی شد، برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کرد. باید گفت بعد از گذشت سی سال، این اولین بار است که رئیس جمهوری از کشور مصر به ایران سفر می کند. چنین اقدامی ضربه ای سنگین بر پیکره دشمن به شمار می رود و از همین روست که شخصیت ها و رسانه های صهیونیستی به تبیین پیامدها و خطرات این حضور پرداخته و بیان داشته اند که مصر در دوران مرسی حضور بین المللی جدیدی را تجربه خواهد کرد. در همین راستا تلویزیون رژیم صهیونیستی هم این سؤال را مطرح کرده است که: آیا زمان آن نرسیده که به ایران حمله شود؟

اگر چه روزنامه معاریو با مخاطره آمیز توصیف کردن چنین سفرهایی از مرسی می خواهد از آن اجتناب کند اما روزنامه یدیعوت آحارونوت بیان می دارد که خطری از این بدتر در جریان است و آن، تمایل اخوان المسلمین به بهبود روابط با ایران و در نهایت ضدیت با رژیم صهیونیستی است. شاید بهبود روابط ایران و مصر از مهمترین چالش هایی باشد که دشمن با وجود اطلاع از وجود چنین آمادگی در بین دو طرف، دوست ندارد به آن فکر کند.

در شرایطی که برخی گزارش ها از وضعیت نابسامان سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره حکایت دارد، گزارش هایی دیگر به تمایل شخصیت های برجسته و مهم مصر به برقراری ارتباط عمیق تر با ایران پرده بر می دارد. نشانه های این امر را می توان در استقبال گرم مصری ها از جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سفارت این کشور در قاهره مشاهده کرد که بر خلاف جار و جنجال‌های رسانه‌ای از ایجاد افقی تازه در روابط این دو کشور اسلامی خبر می‌داد. این اقدامات در شرایطی صورت گرفت که فضای تیره و تار حاکم بر روابط قاهره و تل‌آویو پس از گذشت زمان و پیدایش آمادگی های لازم، زمینه را برای ایجاد مرحله‌ای جدید فراهم ساخت.




:: بازدید از این مطلب : 369
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 شهريور 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: